شايسته يزد نيست ؟!

 محمد فاضلی


انعکاس مطبوعات دریزدفردا : به نقل هفته نامه یزد امروز شماره 340
با اينكه براي اين هفته ستون (دوشنبه تا يكشنبه) تصميم داشتم مطلبي پيرامون حرمت افراد بنويسم اما يك ديدار معلمي نظرم را تغيير داد.
***
روز دوشنبه در معيت دو تن از پيشكسوتان عرصه آموزش و پرورش خدمت يكي از بزرگان و معماران تعليم و تربيت اسلامي رسيديم. محفل گرم شد و بحث معلمي درگرفت و سپس استاد گفت: قبلاً بيشتر تلاش مي‌شد تا در زمينه تعليم (آموزش) كار شود و كمتر به تربيت (پرورش) توجه مي‌شد. اما اينك با كمال تأسف در اين بعد نيز دچار مشكل شده‌ايم. تأمين معلم از طريق شركت خدماتي فاجعه است.
يكي از همراهان كه بيش از 45 سال سابقه خدمت آموزشي و پژوهشي دارد گفت در خوشبينانه‌ترين حالت حداقل دانش‌آموزان امسال اين دسته از معلمان قرباني مي‌شوند. وي افزود يكي از همكاران جديدمان (كه همگي تحصيلات دانشگاهي دارند و محترم هستند و قابل احترام) سالها قبل از دانشگاه آزاد فارغ‌التحصيل شده اينك معلم كلاس چهارم دبستان (...) است. آنچنان با مشكل روبرو شده كه خود به اين امر كاملاً معترف شده و از بس با مشت روي ميز كوبيده تا دانش‌آموزان را ساكت نمايد دستش آسيب ديده و مشكل تارهاي صوتي هم پيدا كرده است.
دوستي ديگر كه از صاحب نظران و تحصيل‌كرده‌هاي رشته مديريت آموزشي است و سمتهاي حساسي نيز در سيستم آموزش و پرورش داشته و سالها در مراكز تربيت معلم تدريس مي‌نموده گفت: خانم محترمه‌اي 8 سال قبل ليسانس ادبيات فارسي گرفته اينك پس از سال‌ها دوري از محيط آموزشي بعنوان معلم شركتي به كار گرفته شده است و جالب اينكه كلاس اول ابتدايي را به وي داده‌اند!! با توجه به اينكه سال اول كاملاً تخصصي است و بخصوص كه امسال طرح حذف نمره‌ نيز براي كلاس اولي‌ها اجرا مي‌شود!! و حقير گفتم: يادش به خير آن روزگاراني كه مجربترين، خوش برخوردترين و توانمندترين معلمان دبستان را تشويق و ترغيب مي‌كرديم تا در كلاس اول تدريس نمايند كجا رفتند مجلسي‌ها، ديده‌بانها، فرزانه‌ها، عباس رحيمي‌ها و... و من اطلاع دارم كه اين نحوه تأمين معلم در بعضي از خانواده‌ها از هم‌اكنون ايجاد نگراني و استرس كرده است.
در هر حال درباره اين نحوه تأمين معلم كه گويا كميسيون آموزش مجلس نيز با آن مخالفت كرده است مي‌توان گفت حداقل در شأن استان يزد نيست، استاني كه هميشه معلمشان نامور و در سطح كشور نمونه و الگو بوده‌اند. البته اين عزيزاني كه از طريق شركتهاي خدماتي گزينش شده‌اند نيز نه اينكه شايستگي معلمي نداشته باشند بلكه افرادي محترم هستند كه مي‌بايست دوره‌هاي تخصصي (حداقل يكساله مراكز تربيت معلم) را طي مي‌نمودند و آنگاه از وجودشان بعنوان معلم استفاده مي‌گرديد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا